Jsi 1367385. návštěvník. Tento den 332.
|
Svátek |
Dnes má svátek Klement. Redakce Tarsicia blahopřeje.
|
Doporučujeme |
|
|
|
Archivní článek Tarsicius: | 2/2015 | Rubrika: | Rychlá kola | Autor: | František Jakubec | Název: | Praga V3S | Článek: | Dnešní Rychlá kola věnujeme náklaďáku, který ve své době neměl konkurenci. I přes všechny jeho nedostatky je stále po mnoha letech populární. A možná někteří vaši tatínkové zavzpomínají, jak na vojně s tímhle korábem procestovali „pořádný kus světa“.
Legendární „vejtřaska“, „vétřieska“, „ventra“ (našli bychom ještě další přezdívky) je nákladní automobil značky Praga s označením V3S. Firma Praga (Praga je latinsky Praha) se zabývala výrobou nejen náklaďáků, ale i osobních aut, motorek, autobusů, trolejbusů, dokonce i tanků a letadel. Značka vznikla v roce 1909 a přes počáteční problémy (auta se tehdy moc neprodávala) se nakonec vyšplhala na velmi ceněné místo. Její nejznámější automobil je právě V3S. Automobilka se po 2. světové válce přestěhovala do továren v pražských Vysočanech. V roce 1946 byla znárodněna a zařazena pod koncern ČKD. V roce 1964 skončila s výrobou automobilů a zabývala se jen výrobou součástek do náklaďáků. Výroba V3S se přesunula do Avia Letňany a v osmdesátých letech do Bratislavských automobilových závodů, kde proběhla i drobná modernizace. Poslední Praga sjela z výrobní linky až v roce 1991! Po roce 1989 byla snaha o obnovu výroby aut a motorek, ale vyšla naprázdno, a Praga v roce 2004 zanikla. Z novodobé porevoluční historie je zajímavé například univerzální vozidlo Praga UV80 nebo závodní model Praga R4S (zrychlení 0–100 za 2,5 s!).
Tolik z historie a teď se vrhneme na samotnou Vejtřasku. Označení V3S znamená „vojenský třítunový speciál“. A jak zkratka napovídá, šlo primárně o terénní nákladní automobil pro armádu (nasazen byl například i při bojové akci v Perském zálivu v letech 1990–1991 nebo sloužil v misi v Afghánistánu do roku 2013, při misi v Kuvajtu apod.).
Jeho výrobu provází řada zajímavostí. Například od „první čáry na rýsovacím prkně“ po prototyp uběhlo pouhých 5 měsíců. První prototyp se prý rozbil ještě na dvoře továrny. Ale toto, ani nic jiného, nebránilo tomuto legendárnímu náklaďáku stát se po dalších 60 let funkčním v mnoha oblastech.
Konstruktéři se inspirovali u jiných výrobců, ale navíc vejtřasce vtiskli čistě české náležitosti. Například vytvořili speciální redukci u každého kola, které společně celé auto dokázaly nadzvednout, což ve velmi náročném terénu bylo k nezaplacení. Pragovka tak mohla brodit třeba metr hluboké řeky nebo překonávat vysoké překážky. Každou její zadní nápravu pohání vlastní kardan. Pokud se jeden kardan rozbil, dojeli jste ještě na druhou nápravu. Velmi výrazný je poklop ve střeše kabiny u spolujezdce, což byl původně otvor pro velitele. Podobných vychytávek má V3S spoustu. Na V3S bylo vyrobeno přes 40 nástaveb, od protichemického vozidla, přes odpalovač raket až po fekální auto.
Ale aby nezůstalo jen u chválení. „Ventra“ má i své mouchy. Slyšíte ji na 1000 m, cítíte ji ještě několik minut poté, co kolem projede a uvnitř není skoro slyšet vlastního slova, protože motor je zčásti pod kapotou v kabině. Nastávají i určité problémy s topením, proto je v zimě v autě zima a v létě teplo. Ale i přes tato a další negativa na ni mnoho řidičů nedá dopustit. I když řídit náklaďák bez posilovačů, s nutností při řazení dávat meziplyn, chce jistě pořádně namakaného siláka.
Technické údaje:
Pohotovostní hmotnost: 5,7 t (užitečná hmotnost v terénu: 3 t)
Délka: 6910 mm
Výška (u kabiny): 2510 mm
Šířka: 2310 mm
Světlá výška při zatížení 5 t: 40 cm
Motor: Vzduchem chlazený vznětový šestiválec, objem 7412 ccm
Max. výkon 72 kW (98k)
Spotřeba nafty na silnici při zatížení 5,3 t a rychlosti 40 km/h: cca 33 l/100km
Max. rychlost na silnici při zatížení 3,3 t: 59 km/h
Objem nádrže: 120 l | Pr/Qr: | 1696/0 |
|
|