TOPlist
prázdninové číslozářijové čísloříjnové číslo


Jsi 1371172. návštěvník.
Tento den 197.
Svátek
Dnes má svátek
Barbora.
Redakce Tarsicia
blahopřeje.

Doporučujeme
Náhled titulní strany

Archivní článek

Tarsicius:3/2012
Rubrika:Co dokáže počítač
Autor:Zbyněk Pavienský
Název:Čaroděj z křemíkové země
Článek:Stačilo, aby vyšel ven ve svém černém roláčku, teniskách a otrhaných džínách, a celý svět mu visel na rtech. Výrobci, novináři, techničtí nadšenci se vždycky těšili jakou novinku jim zase představí. A bylo se na co těšit. Jednou to byl revoluční model přehrávače, pak zase telefon s jedním tlačítkem, nebo celý počítač v monitoru. To všechno byly hračky, které vznikaly pod rukama nedávno zesnulého génia a vizionáře Steva Jobse.

Tak jako mnoho jiných i on svoji hvězdnou kariéru odstartoval z garáže. Aby získal počáteční kapitál, prodal Steve svůj mikrobus a nakoupil počítačové čipy. Z nich sestrojil společně se Stevem Wozniakem v roce 1976 prvních 100 počítačů Apple 1. Rok poté měli již vytvořený druhý, výrazně výkonnější stroj Apple 2. Tohoto modelu se prodalo několik milionů kusů. Apple 3 byl klopýtnutím na cestě do počítačového nebe. Díky Jobsově tvrdohlavosti a touze mít nejlepší počítač na světě se podařilo vyvinout sice vynikající stroj, ale za neprodejnou cenu. Úspěch přinesl až nový počítač Macintosh. Ale pořád se jednalo jen o „obyčejnou“ počítačovou firmu. Ten pravý zlom přišel až v roce 2001.

A co se vlastně stalo? Jobs představil světu malinkatou krabičku ze které se vyklubal přehrávač MP3. To by nebylo nic mimořádného, ale iPod, jak byl tento přehrávač nazván, měl geniální ovládání ale hlavně byl... krásný. Další takovou chytrou krabičkou byl telefon iPhone. V něm vizionář Jobs spojil funkce přehrávače, fotoaparátu a telefonu. Do světa mobilů s mnoha tlačítky a ještě více možnostmi přišel telefon s pouhým jedním tlačítkem a zaznamenal fenomenální úspěch. Poslední Jobsovou perličkou byl tablet iPad. V podstatě se jedná o zvětšený iPhone, něco mezi telefonem a počítačem. Přesto, nebo možná právě proto, se ho již první rok po uvedení na trh prodalo přes 15 milionů kusů. Však také jedním z hesel Steva Jobse bylo: „Lidé často nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážete.“

Design a ovládání
V čem tkví hlavní úspěch všech těchto hraček? Především je to design. Steve si uvědomoval, že mnoho technických přístrojů, jako je mobil nebo přehrávač, se již zabydlelo v našich životech a stalo se součástí našeho obrazu. A znáte snad někoho, kdo by si schválně koupil ošklivý mobil? Druhou podstatnou podmínkou úspěchu výrobků Apple je ovládání. Jednoduché a bezchybné, tak by se dalo jednoduše shrnout. V iPhonu radši nějakou funkci omezili, jen aby to měl uživatel co nejjednoduší. Je to naprostý opak telefonů, které mají desítky tlačítek a stovky funkcí. Jistě, i takové telefony mají své zákazníky, ale jak je vidět, úspěch slaví jednoduchost. Toto dílo geniality a jednoduchosti korunuje reklama, která dokázala kolem přístrojů Apple vytvořit auru úspěchu a modernosti.
Dílo Steva Jobse navždy ovlivní vývoj počítačové techniky. Jeho heslem ostatně bylo: „Chci rozezvučet vesmír.“
Pr/Qr:1546/0
Zbývá do:


Kalendář
Kontakt na redakci: redakce@tarsicius.cz, tel: 480 023 407, 775 598 604 © 2005-2024 Tarsicius - zapsaný spolek