Jsi 1366596. návštěvník. Tento den 450.
|
Svátek |
Dnes má svátek Albert. Redakce Tarsicia blahopřeje.
|
Doporučujeme |
|
|
|
Archivní článek Tarsicius: | 4/2015 | Rubrika: | Rychlá kola | Autor: | František Jakubec | Název: | Jaguar F-type R AWD Coupé | Článek: | Zdar ministranti,
automobilku Jaguar určitě zná každý. Vždyť název automobilky je symbolem luxusních a rychlých vozů. A musím říct, že automobilka se i přes změnu majitele (nyní ji vlastní indická Tata Motors) opravdu snaží a její nový model je toho zářným příkladem.
aguar Cars Limited je oficiání názav automobilky, která sídlí v anglickém Coventry (kousek od Birgminghamu). Byla založena v roce 1922 a původně firma vyráběla motocyklové sajdkáry (vozíky k motorkám), ale to se tehdy ještě jmenovala Swallow Sidecars Company. Název Jaguar nese od roku 1945. Po několikeré změně vlastníků (včetně amerického Fordu) je nyní vlastníkem indická společnost Tata Motors.
Nejnovějším počinem Jaguaru je právě automobil Jaguar F-type Coupé, který je přímým odkazem na starší model E-type z roku 1961. No a abychom nebyli troškaři, podíváme se na nejdražší verzi tohoto modelu Jaguar F-type R AWD Coupé, jehož základní cena činí necelý 3,2 milionu korun.
Tahle šelmička nás prostě nemůže nechat chladnými. Myslím si, že i člověku, který o autech nic neví, jasně napoví, že patří do kategorie rychlých a luxusních aut. Na první pohled nám je jasné, že to není jen tak ledajaké auto. Všechny křivky jsou jakoby protažené rychlou jízdou. Jak přední světlomety, tak zadní se spojují v imaginární lince. Přední maska chladiče a sací otvory napovídají, že pod kapotou bude pořádné spřežení, když potřebuje tak velkolepé chlazení. Coupé můžete dostat v několika verzích střechy: v hliníkové, uhlíkové nebo panoramatické (prosklené). Zajímavostí je také zadní přítlačné křidélko, které se vysunuje při vyšších rychlostech a nebo kliky, které se sami zapustí do karoserie, aby bylo dosaženo co nejlepší aerodynamiky.
V případě, že nahlédneme do interiéru, jistě nás hned zaujme jednoduché, ale sportovní ladění. Na přístrojové desce nenajdete žádné složité monitory a ukazatele, ale „obyčejné“ budíky, jak se sluší a patří na sportovní káru. Dominantou středového panelu je dotykový displej, který v sobě kromě GPS skrývá i ovládání např. audiosystému a v případě, že máte zadní kameru, tak při parkování ukazuje, kam se vám v aktuálním natočení kol auto dostane. V autě najdete i řadicí páku, i když se jedná o automatickou převodovku. Tu využíváte zejména v případě sportovního módu, kdy si řadíte sami. Ale řadicí páčku najdete i pod volantem, takže ani nemusíte sahat někam vedle a ruce můžete mít stále přilepené na volantu.
V F-TYPE R AWD najdete také kromě všeho pohon všech kol (a systém, který vám přenáší v zatáčkách sílu na jednotlivá kola, aby vám sporťák někde „neujel“). Dokonce si můžete dokoupit vlastní nápisy na spodní lišty dveří, které světle svítí. Takže tam můžete mít např. vlastní jméno :-).
Technické údaje:
Motor: Jaguar 5.0 l V8
Největší výkon: 405 kW (při 6 500 ot/min)
Zrychlení 0-100 km/h: 4,1 s
Zavazadlový prostor: 407 l
Max. rychlost: 300 km/h
Výška: 1314 mm
Rozvor: 2622 mm
Délka: 4470 mm
Šířka (se zrcátky): 2042 mm
Hmotnost: 1730 kg
Spotřeba paliva (město, mimo město, kombinovaná) 16,2/ 8,5/11,3 l/100 km
Objem nádrže: 70 l
| Pr/Qr: | 1668/0 |
|
|