TOPlist
prázdninové číslozářijové čísloříjnové číslo


Jsi 1367529. návštěvník.
Tento den 476.
Svátek
Dnes má svátek
Klement.
Redakce Tarsicia
blahopřeje.

Doporučujeme
Náhled titulní strany

Archivní článek

Tarsicius:4/2006
Rubrika:Sport
Autor:Marek Novák
Název:Baseball
Článek:V baseballu proti sobě hrají dvě družstva. Ta se vzájemně střídají ve hře na pálce (v útoku) a v poli (v obraně). Zatímco cílem družstva na pálce je vždy získat co nejvíce bodů do závěrečného skóre, snahou družstva v poli je naopak co nejdříve vyautovat tři hráče soupeře.


Hráči družstva na pálce ("pálkaři") nastupují postupně na domácí metu a snaží se odpálit míč nadhozený soupeřovým nadhazovačem. Pokud se hráči podaří odpálit a oběhnout mety, tedy dotknout se postupně první, druhé, třetí a znovu domácí mety, získává pro družstvo na pálce jeden bod.
Obvykle se ovšem hráči nepodaří oběhnout všechny mety najednou, proto zůstane na některé z met a pokouší se postoupit dál (až po odpalu svého spoluhráče - dalšího pálkaře).
Naopak hráči v poli ("polaři") hrají všichni současně. Snahou polařů je zachytit odpaly pálkařů. Jejich hlavním cílem je povoleným způsobem vyřadit ("vyautovat") hráče soupeře. Vyautování ("aut") má dvojí význam - vyautovaný hráč je pro daný okamžik vyřazen ze hry, a tedy nemůže získat pro své družstvo bod, ale především poté, co polaři vyautují tři hráče, soupeřův útok končí a družstva si vymění role.
Směny
Část utkání, kdy se obě družstva jednou vystřídala na pálce a v poli, se nazývá "směna". Baseball se hraje na devět směn a vítězí družstvo, které má více bodů.
Aut
Nyní si uveďme ty nejběžnější způsoby, jak lze autovat soupeře:
• Pálkař je aut, pokud nedokázal odpálit tři dobré nadhozy soupeřova nadhazovače.
• Pálkař je aut, pokud jeho odpal chytil některý polař "ze vzduchu", tedy aniž se míč předtím dotknul země.
• Pokud se míč dotkne země, tak ho polaři házejí spoluhráčům u met. Pokud ho hráč na 1.metě chytne dříve, než tam doběhl odpalovač, je také aut.
• Hráče v útoku lze vyautovat tak, že se ho polař dotkne mimo metu rukou, ve které drží míč. Mety tedy nejenom určují běžci dráhu, ale především ho chrání před vyautováním (na metě tečovat nelze).
"Souboj" pálkaře a nadhazovače Pokud pálkař nedokáže odpálit tři dobré nadhozy, je aut. Nadhoz musí proletět nad domácí metou ve výšce mezi koleny a podpažím pálkaře. Pokud nadhazovač špatně nadhodí čtyři nadhozy (nebo trefí pálkaře), získá pálkař první metu zdarma (bez odpalu).
Na závěr Jako míček poslouží tenisák, pálku není těžké vyrobit, jako mety lze použít kartony papíru. Pak už zbývá jen vytvořit hřiště dle obrázku, s metami dostatečně daleko od sebe, a začít hrát!
Pr/Qr:1555/0
Zbývá do:


Kalendář
Kontakt na redakci: redakce@tarsicius.cz, tel: 480 023 407, 775 598 604 © 2005-2024 Tarsicius - zapsaný spolek