TOPlist
prosincové číslolednové čísloúnorové číslo


Jsi 1276188. návštěvník.
Tento den 141.
Svátek
Dnes má svátek
Taťána.
Redakce Tarsicia
blahopřeje.

Doporučujeme
Náhled titulní strany

Archivní článek

Tarsicius:2/2015
Rubrika:Apologetika
Autor:otec Bedřich Horák
Název:Blahoslavení chudí
Článek:V Matoušově evangeliu, v kapitolách 5-7 najdeme tzv. „horskou řeč“. Je to proto, že Ježíš, „když spatřil zástupy, vystoupil na horu; a když se posadil, přistoupili k němu jeho učedníci. Tu otevřel ústa a učil je“ (5,1-2). „Horskou řeč“ v Novém zákoně můžeme srovnat s vyhlášením Desatera a dalších nařízení ve Starém zákoně – jsou to jakási základní pravidla pro život a chování věřícího.
Tato „horská řeč“ začíná výčtem jedněch z hlavních zásad evangelia, osmi (někdy také bývají rozdělovány na devět) blahoslavenstvími. Nejdříve si musíme objasnit, že slovo „blahoslavení“, znamená „šťastní“, nebo také i „bohatí“.

Hned to první z blahoslavenství nám říká: „Blaze chudým v duchu, neboť jejich je království nebeské“ (5,3). Kdo jsou to, ti „chudí v duchu“? Především si máme uvědomit, že to nejsou nějací blbečci, lidé chabého rozumu, i když lidem, kteří nežijí podle křesťanských zásad, to tak u svědomitých křesťanů někdy může připadat. Důležité je zde slovíčko „chudý“. Když si vezmeme blahoslavenství, která uvádí evangelista Lukáš (6,20-23 – jsou jenom 4), také tam jsou jako první blahoslaveni chudí, ale bez jakéhokoli upřesnění. Je zde tedy kladen důraz na to, že nedostatek hmotného majetku, věcí, které člověk má, usnadňuje člověku cestu do nebe, do „nebeského království“. Naopak, hmotné bohatství tuto cestu velice ztěžuje, ne-li znemožňuje (srov. Mt 19,23 par; Lk 12,16-21; 1Tim 6,9-11 atd.). Ale to, že je někdo chudý a druhý, naopak, bohatý, neurčuje samo o sobě, jestli člověk dojde do nebe nebo ne. Ostatně, jestli se zařadíme mezi chudé nebo bohaté, záleží na tom, s kým se porovnáváme. Ano, jsem např. chudý ve srovnání s miliardářem, který vlastní nějaký velký podnik. Ale ve srovnání s mnohými lidmi někde v Africe nebo v Indii jsem ještě hodně bohatý.
Spíše záleží na tom, jak uvnitř, ve svém nitru, tíhnu k majetku, jak jsem na něm závislý, jak lehko nebo těžko ho dokážu opustit a vzdát se pro dobro někoho druhého, když je to potřeba. Když se podíváme na celou Ježíšovu „horskou řeč“, všechny postoje a chování Kristova učedníka mají být posuzovány, jestli jsou dobré nebo špatné, podle úmyslu člověka, podle samotné myšlenky, pokud s ní člověk souhlasí a má v ní zalíbení. Tak je to i ve vztahu k majetku, k hmotným věcem. A to je právě význam toho upřesnění k chudobě, „chudí v duchu“. Jestliže člověk, který má hodně peněz, velkou vilu a drahé auto, dokáže hojně přispívat na dobročinné účely, dokáže opravdu bohatě pomáhat potřebným, ten je chudý v duchu. Naopak, člověk, který má sotva jen střechu nad hlavou a dvoje oblečení, které mu postačuje, má i potřebné, i když skromné jídlo, ale závidí druhým, že mají něco navíc a o ničem jiném nepřemýšlí, jak si, pokud možno, bez nějaké větší námahy ty věci obstarat. A navíc, není ochoten se za žádnou cenu s někým o něco podělit, pomoci tomu druhému, který je v tu chvíli ve větší nouzi než on. O takovém člověku můžeme jen stěží říci, že je chudý v duchu.
Každé blahoslavenství má, jak jsme si jistě všimli, dvě části: První je podmínka, která má být splněna, druhá je příslib jakési odměny za splnění té podmínky. V případě prvního blahoslavenství je to, že těch, kdo jsou chudí v duchu, „je království nebeské“. Ano, už jsme hovořili o tom, že život bez závislosti na hmotných věcech usnadňuje cestu do nebeského království. Víme také, že do nebe můžeme dojít teprve poté, co zemřeme. Ale v tomto blahoslavenství se neříká, že těm chudým v duchu bude (někdy v budoucnu) patřit nebeské království, ale že jejich to království už je (už teď, v přítomnosti), když dokáží být takoví.
Co je vlastně nebe, nebeské království? Je to Boží blízkost, přítomnost lásky, vnitřní svoboda. Jestli se dokážeme oprostit od lpění na majetku s ohledem na druhé, už v té chvíli je v nás nebe přítomno, zakoušíme ho, i když zatím jen omezeně a nedokonale.
Pr/Qr:1337/0
Zbývá do:


Kalendář
Kontakt na redakci: redakce@tarsicius.cz, tel: 480 023 407, 775 598 604 © 2005-2024 Tarsicius - zapsaný spolek