Jsi 1347367. návštěvník. Tento den 166.
|
Svátek |
Dnes má svátek František. Redakce Tarsicia blahopřeje.
|
Doporučujeme |
|
|
|
Archivní článek Tarsicius: | 3/2008 | Rubrika: | Liturgické okénko | Autor: | Otec David Henzl | Název: | O tlustém kožichu a jiných zajímavostech | Článek: | Víš, co je to amikt? A jaký liturgický oděv vznikl díky tlustým kožichům ve studených krajích? O tom všem v dalším pokračování našeho liturgického okénka. Ale nejprve popořádku.
Alba vznikla z antické tuniky. Původně byla liturgickým oděvem pro všechny osoby, které měly vyšší svěcení, případně i pro kleriky. Její bílá barva je znamením svatosti, čistoty duše a posvěcující milosti. Bývá opásána „cingulem“(tzn. pás, popruh, lem, opasek). Původně mělo podobu pasu, od 16. století se začalo zhotovovat v podobě šňůry nebo provazu. Je buď bílé nebo podle liturgické barvy mešního roucha. Je symbolem zdrželivosti a čistoty, ctností, které pomáhají k zachování svatosti. Může připomínat provazy, jimiž byl Kristus bičován. Používali ho i kněží Starého zákona, kde znamenalo přátelství, moc a spravedlnost. Také některé řády užívají cingula k přepásání řeholního oděvu.
Z alby pak vznikly dva oděvy: rocheta a superpelice. Liší se v podstatě jen šířkou rukávů (z latinského superpelliceum je bílé lněné nebo bavlněné liturgické roucho se širokými rukávy, ke kolenům). Superpelice vznikla na severu, kde se oblékala na kožich, proto musela mít široké rukávy. Rocheta je vlastně od počátku mimoliturgický oděv, tvoří spíš základ chórového oděvu.
Doplňkem k albě je amikt(lat. amictus tzn. oděv) neboli humerál(lat. humerale tzn. oblek okolo krku). Je to látka, kterou se zahalovala hlava při oblékání liturgických rouch, a teprve poté nebo až u oltáře byla spouštěna na ramena, takže tvořila jakýsi límec. Začal se používat od 8. století, kdy se zhotovovaly alby s větším otvorem pro hlavu. Bylo potřeba jím zakrýt spodní oblečení. Nyní má podobu čtyřhranného šátku s tkanicemi, kterou kněz obléká jako první pod albu kolem krku. Prakticky brání ušpinění mešních rouch a symbolicky znamenal přilbu spásy nebo-li naznačuje, že má kněz při mši svaté věnovat celou svou pozornost jejímu slavení a vše ostatní odložit. Pokračování příště… | Pr/Qr: | 2099/0 |
|
|